"Karossen" en industri som inte blev av
En av många företagare som etablerade sig i Järbo är grundaren av Järbo Karosserifabrik, Hilding Englund. Hans verksamhet började i Jäderfors, dialektalt benämnt "Forsbo'an". Där byggde han 1921 en buss, en "omnibus" som det kallades då, som sattes i trafik mellan Järbo och Gävle.
Bilar var fortfarande en nymodighet och vägarna var mest anpassade för häst och vagn. Hilding hade en liten verkstad på faderns gård och började göra fler karosser till andra beställare. 1925 flyttade han verksamheten till Järbo. Verkstaden låg mellan nuvarande Högbrinken och Mässtensvägen, mitt i kvarteret. Byggnaden är sedan länge riven, men syns väl på senare flygfoton.
Hilding Englund var en skicklig entreprenör och verkstaden kom enligt uppgift att sysselsätta ett 80-tal personer. Det som de gjorde var att bygga karosser på olika chassier, det vill säga ramar, med motorer och hjul i stort sett. Det är inte så väl dokumenterat hur många karosser som byggdes, men det kan nog ha varit ett antal med tanke på antalet anställda.
En bussmodell som blivit känd och omskriven köptes av Bohmans Omnibusbolag i Östersund 1929. De byggdes på Brockway-chassier från USA och Boman köpte två stycken som fick registreringsnummer Z2661 och Z2662.
Ungefär så här kan bussen ha sett ut i sin glans dagar som emellertid inte blev så många. Redan 1938 såldes den ena och blev uppställd och ombyggd som sommarstuga. 1988 hittades den och blev renoverad till det skick bilden visar.
Konkurs och nystart
Men Englund var tydligen inte så mycket affärsman som han var konstruktör så fabriken gick i konkurs 1931.
Det som hände då är rätt så väl dokumenterat genom de papper som finns kvar från det bolag som bildades av en grupp av personer som försökte att ta över verksamheten. Flera ledande och kända personer i Järbo tecknade sig för aktier i det nystartade bolaget A.-B. Järbo Karosserifabrik. Men detta företag blev inte långlivat. Redan 1932 gick även detta i konkurs.
Vad orsaken var framgår inte av dokumenten, men det verkar som om det hade gått dåligt med försäljningen av produkterna.
Och hur gick det för Hilding Englund? Här är uppgifterna knapphändiga, men det verkar som om han fick igång en ny fabrik på en närliggande tomt, den där det nuvarande Järbo Karosserifabrik ligger. De tidigare lokalerna övertogs av Yllefabriken som lagerlokaler. De revs senare, troligen på 1960-talet att döma av ekonomiska kartan.
Den "nya" karossen syns ovanför Handelsbolaget.
Hilding Englund bodde tydligen kvar i Järbo och lyckades starta en ny fabrik. Kanske konkurerade den med det omstartade bolaget? Det vet vi ingenting om. I varje fall lyckades han sälja sina produkter en tid framöver och hålla fabriken igång till nästa konkurs, 1937.
Moderna former
Under tiden dök det upp nya skapelser producerade av Englunds Karosserifabrik som var det namn på företaget som nu syns.
Englund vågade sig på moderna former. Det nya var så kallade "bulldog-bussar", alltså med den tvära nosen. Här en byggd på Ford-chassi för Svenska Automobiltrafik i Stockholm. En annan lite "tråkigare" modell på Volvo-chassi. PV650, dåtidens raggarbil, men det kallades att "meta".
Fjärde gången gillt
Efter konkursen 1937 togs bolaget över av fem personer som hade arbetat i företaget eller hade stor erfarenhet; E. Joel. Rohlin, Erik Furborg, Gösta Jacobsson, Oscar Östberg och Anders Lönn.
Produktionen förändrades också. Under kriget var det mycket arbeten med gengasaggregat. Sedan kom hytter till Volvo lastbilar, ambulanser, brandbilar, flyttbussar, skogsbussar, några specialkarosser till sportbilar och en hel del skadereparationer. Man hade upp till 30 anställda.
Företaget lades ner år ???? men namnet finns fortfarande kvar men verksamheten är numera inriktad på transporter. Byggnaden finns kvar och inrymmer också pelletsförsäljning.
Lösa trådar
Det är några lösa trådar i materialet ovan som bör knytas ihop. Om vi börjar med busslinjen från Järbo till Gävle så var det från början den anställde chauffören Olof Andersson som körde. Vid konkursen 1931 hade han tagit över linjen som han körde till 1942 när rörelsen överläts till GDG. "Buss-Olle", som han kallades, fortsatte sen som trafikföreståndare i Sandviken.
Brockwaybussen som blev sommarstuga i Jämtland återfanns alltså 1988 och fick genomgå en fullständig renovering till originalskick. Detta kan man läsa om i nedanstående två utförliga artiklar i tidningen Classic Motor.
Bussen tillhörde museet Jamtlis motorhistoriska samling men allt såldes 2012 trots vilda protester.
Under sin tid som veteranfordon fick den spela en roll i filmen Kådisbellan från 1993 med texten Stockholm-Tyresö, alltså att låtsas vara en Stockholmsbuss.
Jämtlandsbuss sommarstuga (1989, nr 7)
Sommarstuga av fabrikatet Brockway (1992, nr 7)
Efter sina Järboäventyr flyttade Hilding Englund med familj till Säffle där han får anställning som förman på H Höglunds Karosserifabrik, men han startade nytt under nmnet JIGE-kaross. Längre fram drev han eget hemma i garaget. Där slutar våra spår.
Klipp från senare tid
I Hembygdsföreningens arkiv har vi bara hittat klipp från 1970-talet och in på 80-talet. Här skulle nog behövas ytterligare djupdykning. Det kanske kan finnas mer bilder där också?
Karosserifabrik i Järbo levererar åt skogsbolag (1972-04-06)
Järbo höll på att få en stor bussindustri (1974-09-18)
Hade Järbo kunnat få en STORINDUSTRI? (1980-04-18)
HÄR SKRÄDDARSYS ALLA SLAG AV HYTTER (1983-10-05)
Presentation vid en "kulturarvskväll" på Järbo bibliotek 2023-03-22 där detta material användes. Presentation PowerPoint bildspel (som pdf)
Källor
Artiklar från Hembygdsföreningens klippböcker redovisade ovan.
Dokument från företagsbildningen 1931.
Uppsats "Järbo Karosserifabriks historia i korthet utg 10" författad av några entusiaster samt visst bildmaterial från dokumentet.
Uppsatsen - utgåva 10Bilder från Länsmuseum (digitaltmuseum.se) och diverse sajter.
Uppdaterad 2023-03-20