Stugdammen, Kungsbergs övre kraftdamm

Stugdammen eller Kungsbergs övre kraftdamm är jämnårig med den nedre. Den byggdes enligt uppgift 1917 i sten och byggdes på cirka tio år senare med betong.

Över dammen gick en spång som användes för att ta sig mellan Kungsberg och Botjärn. Spången användes länge som en genväg när man gick eller cyklade. Men den blev nog inte underhållen och en vårkväll 2003 rasade den, troligen också med hjälp av vårfloden.

Yngve Bäckius hade cyklat över till ett jaktmöte i Botjärns skola på kvällen. Lillian fick höra om raset och ringde till Yngve och sa att han fick ta en annan väg hem. Och tur var nog det för i kvällsmörkret hade han knappast hunnit se faran, det var ju brant backe på båda sidor.

När det ännu var vatten i dammen kunde den vintertid användas som skridskois. Det brukade skottas upp en plan att spela hockey på.

Dammen finns markerad på vår Googlekarta över broar i Jädraån och Lillån.

Googlekarta över broar m.m.

Koordinater: N 60.76233, E 016.46849

Sidan uppdaterad 2018-10-28

Kungsbergs övre kraftdamm Här är gubbarna som fixade det - utan några avancerade hjälpmedel

Kungsbergs övre kraftdamm Här är dammen påbyggd med betong och vårfloden brusar

Kungsbergs övre kraftdamm I dag är förödelsen stor. Foto: 2017.

Kungsbergs övre kraftdamm Så här såg det ut 18 april 2003. Foto: Inga Berminge

Kungsbergs övre kraftdamm Och så här såg det ut 2017

Kungsbergs övre kraftdamm Det ligger mycket bråte nedanför dammen

Kungsbergs övre kraftdamm Dammen 2017