Mot källorna

Källorna, alltså platser där vatten kommer upp ur marken är ofta mytomspunna eller följda av berättelser av olika slag. Källorna var viktiga för människor förr i tiden liksom även i dag. Många får sin vattenförsörjning från naturliga källor.

Det finns mängder av källor i Järbo. En naturlig orsak är bland annat åsen där det finns vattenförande lager. I princip försörjs Järbos centrala delar med dricksvatten från åsen. Det gör att stora områden är klassade som vattenskyddsområden.

Den här sidan handlar om mindre källor som finns här och var i markerna. De kan vara värda en utflykt och kanske en vandring i naturen.

Den första av källorna som presenteras är Ronkasuokällan på Kungsberget. Nästa som har besökts var Elsas Källa som ligger nästan uppe vid toppstugan. Den tredje råkade jag bara "snubbla över" i ett Facebook-inlägg och då måste jag naturligtvis undersöka platsen direkt.

Alla finns markerade på "Kuriosa-kartan".

Öppna Googlekartan

Sidan uppdaterad 2019-11-16

Ronkasuokällan ligger på norra sidan av Kungsberget och man når dem från Jordbrännavägen som är en avtagsväg från A.K.-vägen. Vid vändslingan står en skylt; "Ronkasuokällan 600 m". Stigen följer först skoterleden en bit. Stigen till källan har en målad gul märkning på träden. Den är tyvärr dålig i början så det gäller att se upp. Längre fram är märkningen tydlig även om stigen går i lite kringelkrokar och det är lätt att hitta till källan som ligger ganska vackert i skogen.

Om du tänker gå dit, ta på stövlarna, en bit av vägen är riktigt blöt. Dessa bilder är tagna i november 2018.

Ronkasuokällan En del av träden med märkningen av stigen har ramlat

Ronkasuokällan Längre in är märkningen tydligare

Vid källan står en skylt med texten om en sägen som handlar om källan. Det sägs vara gott vatten i den men vid det här tillfället såg det inte så trevligt ut med mycket "grönt" som täckte ytan.

Ronkasuokällan Skylten vid källan

Ronkasuokällan Källans vattenyta

Ronkasuokällan Den låga solen lyser mellan träden

Enligt gammal sägen finns en silverkista på källans botten som kommer upp till ytan varje midsommarnatt. Det är naturligtvis frestande för lycksökare att ta upp kistan men det är inte så lätt. Den som är ute i ett sådant ärende får inte att säga ett ord och inte heller skratta, vare sig på väg dit eller väl framme. Detta trots att man kan få bevittna de mest underliga ting.

Det berättas om två ynglingar som gav sig ut för att få upp kistan. På vägen fick de se en aborre klädd i sele, som drog ett stort hölass efter sig. Då de kom fram till källan visade sig den blänkande kistan. Männen hade burit med sig långa stänger som de försiktigt förde in under kistan och förde upp den på land. "Nu har vi den!" utbrast den ena, och då gled kistan ner i djupet igen, tillbaka där den ligger än i dag.

Hur som helst, oavsett tiden på året bjuder källan frikostigt på friskt klart vatten.

Källan ligger inom Sveaskogs ekopark. Den finns utsatt på vår "kuriosa-karta".

Koordinater: N 60.75269, E 016.46784

Precis som Ronkasuokällan ligger Elsas Källa högt uppe på Kungsberget, här på cirka 280 m.ö.h. uppskattningsvis och på cirka 250 m avstånd från toppstugan. När den var i drift och man serverade fika där så lär personalen ha använt sig av denna källa för vatten. Det bör ha varit slitsamt att kånka upp det till toppen.

Nu ligger källan i en liten skogsdunge i sydbackarna, strax nedom där liftarna slutar. Den har stängts in av några björkslanor.

Enklaste sättet att ta sig dit är via vägen som går nästan upp till toppen. En mer motionskrävande väg är att gå stigen upp från Norrbyvägen. Sista biten känns det som att lutningen är 45 grader!

Toppstugan på Kungsberget Toppstugan på Kungsberget, foto 2019

Elsas källa Källan ligger mellan backarna 19 och 20, foto 2019

Elsas Källa Elsas Källa, foto 2019

Elsas källa Elsas Källa i närbild, foto 2019

Varför kallas den Elsas Källa? Jag gör det här därför att Rolf Larsson, som gav mig tipset om platsen, själv alltid har kallat den så. Det var hans faster Elsa som berättade om denna källa som hon och hennes vänninor var till när de besökte Berget. Andra kan ha andra namn för den.

Koordinater: N 60.74930, E 016.49420

Sjukällan ligger efter Gästrikeleden i Åsen. Där lär finnas lämningar efter en kolbotten och en kolarkoja.

Att ta sig till Sjukällan är ganska enkelt - det går väg ända fram dit från Kungsbergsvägen via Hirkaho. Men man kan göra det lite mer spännande genom att vandra Gästrikeleden från Handlars. Sista biten bär det ganska brant uppåt. Avståndet är drygt 2 km och höjdskillnaden cirka 100 m. Nivån är 255 m över havet.

Källflödet är överbyggt men ur ett litet rör rinner det vatten som sedan fortsätter i en bäck som passande nog heter Sjukällebäcken och den rinner ihop med Åsbäcken som ligger lite mer västerut.

En disig vinterdag som denna är det tyst däruppe. Det är bara vindkraftverkens klagande sång som hörs.

Koordinater: N 60.78134, E 016.46062

Sjukällan Disigt och snöigt på vägen till Sjukällan, foto 2019