Det gamla snickeriet

Alldeles intill Kalvmarksvägen ligger ett litet oansenligt hus. När det är sommar syns det knappt bakom träden. Huset innehåller ett gammalt snickeri som senast hörde till företaget Stigs Småstugor, men som helt klart är mycket äldre än så.

Företaget är nedlagt och innehavaren avliden sedan ett antal år. Nu ägs fastigheten av ett ungt par. Gården kallas Petters oppi.

Snickeriet är inte stort och det är trångt mellan maskinerna därinne. En vedspis med ett långt rökrör som går upp och ned och upp igen användes för uppvärmningen.

Alla maskiner drivs av en och samma elmotor som via en huvudaxel uppe under taket och ett antal olika remskivor och remmar är kopplade respektive maskin. För att till exempel köra cirkelsågen lägger man dess drivrem på lämplig remskiva som ger rätt varvtal och slår på elmotorn.

Material och påbörjade ämnen ligger uppe på takbjälkarna. Och här ligger mycket kvar sedan verksamheten slutade. Det hänger massor av olika verktyg på väggarna och det står burkar med okänt innehåll. På sätt och vis ser det ut som om snickaren just lämnat verkstaden och gått på lunch.

Maskinerna är rejäla don med tunga gjutjärnsstativ. Med lite omvårdnad skulle de säkert gå att använda igen, men de behöver nog också förses med moderna skydd.

Dokumentationen är gjord i mars 2019. Johanna Nehvonen har välvilligt ställt sina fotografier till förfogande för Hembygdsföreningen och Andreas Larsson släppte in mig i lokalen för att komplettera med flera bilder.

Sidan uppdaterad 2019-04-01

Petters Oppi Entré på nordvästra gaveln

Petters Oppi Fasad mot vägen

Petters Oppi Fasad och gavel mot vägen

Petters Oppi Översikt från entrén

Petters Oppi Från bortre gaveln mot entrén

Petters Oppi Kombinerad svarv och slipmaskin, bandsåg till vänster

Petters Oppi Listhyvel eller enkutterhyvel

Petters Oppi Tillbehör till fräsen

Petters Oppi Huvudaxel med remskivor

Petters Oppi Den centrala elmotorn för remdriften

Petters Oppi Drivningen för svarv m.m.

Petters Oppi Enoc Bengtson i Järbo har sökt patent på denna såg

Petters Oppi Väl använd smörjkanna

Petters Oppi Burkar och smågrejer

Petters Oppi Skoglund & Olson nr 48