Lennart Rehn

En person som har dykt upp i klippböckerna när det gäller målningar i naturen är Lennart Rehn. Men vem var denne man? Genom ett upprop på Facebook kom det fram många uppgifter som jag har samlat här.

Lennart Rehn var målare till yrket. Modern hette Elsa Karolina Larsson och hon verkar ha haft en sybehörsaffär. En person minns henne som "knapptanten". Lennart var född utom äktenskapet 1927. När modern gifte sig med målaren Uno Rehn fick han hans efternamn och det var nog naturligt att Lennart också blev målare.

Men han arbetade inte bara bara med måleri, kanske till och med i mindre omfattning. Han levde ett kringflackande liv och hade arbete i skogen längre upp i Norrland. Där tycks han ha lämnat vissa spår efter sig med målning på en sten utanför Ytterhogdal. Den koppling med Ytterhogdal som kan finnas är Järbobon Jörgen Wesström som arbetade i dessa trakter en tid.

Lennart har lämnat efter sig en målning på en vägg i bostadsrättsföreningen Källänget i sällskapsrummet där. Den täcker hela väggen. Den gjordes när husen byggdes 1986 och den finns kvar ännu.

målning av Lennar Rehn

Senare försämrades hans syn, och det påverkade säkert hans möjligheter att utöva målandet. Han betraktades av många som ett original som levde ett enkelt liv. Sina sista dagar var han på Åsgården och det tyckte han var lyxigt. Han dog 2012.

När inlägget om fondväggen dök upp så kom det ett telefonsamtal från Djupdals Rune om att han hade hittat 12 st målningar av Lennarts hand. Han tillbringade mycket tid i kvarnen på 1970-talet med Olle Gehör som var mjölnare och då målades ett antal serveringsbrickor med olika motiv från jordbruket bland annat med anknytning till olika jordbruksaktiviteter.

Bilderna av brickorna finns längre ner på sidan.

En annan person som hörde av sig var Ronnie Lundin och han är väl bland dem som varit mest bekant med Lennart. Han bodde tidvis hos Ronnies föräldrar i Kalltjärn där han även hjälpte till med både måleri och byggande. Han var mycket händig i allehanda hantverk. Och han var inte främmande för att lära sig från böckerna på biblioteket heller. Det kan ha varit från Ronnies far som Lennart fick intresset för att måla tavlor.

När Ronnie flyttade till Göras i Överbyn följde Lennart med och deltog i rusten av den gamla gården. Senare flyttade han in i Göras fäbod där han kunde rå sig själv.

Men även om han bodde och umgicks med Ronnie och hans familj och föräldrar ganska nära så hände det titt och tätt att han bara "försvann", som Ronnie säger. Då for han iväg på något arbete eller till någon annan bekant för att sedan komma tillbaka efter ett antal veckor.

Ronnie minns honom som en snäll och omtänksam person. Tyvärr har fotografier och annat från den tiden försvunnit i bränder.

Klippböckerna - konst i naturen

bricka Målning på bricka

bricka Målning på skiva

Det finns en rad målningar på stenar i naturen runt om i Järbo. Mystiken var stor kring vem eller vilka som hade målat dessa. I en tidningsartikel 1983 "avslöjade" Lennart och en välkänd profil, Johan Larsson att de var upphovsmännen till några.

De målningar som dessa personer gjorde plus en mängd andra finns dokumenterade på Hembygdsföreningens "kuriosakarta".

Kuriosakartan

bricka Tidningsartikel 1983-09-27

bricka Trollet 2017

En målning på en sten i Ytterhogdal har dokumenterats och finns på RAÄ:s karta. Tyvärr finns inga fotografier i dokumentationen från 1992 och nu är nästan allt bortbleknat.

Den här bilden av "Tre renar på rad" har vi fått från en bygdeforskare däruppe. Andra bilder på samma sten lär ha varit björn med ungar och myskoxe med unge.

RAÄ Fornsök karta

bricka Bild 3a från Ytterhogdal