Fotoalbum

Gårdarna är uppdelade på 17 delområden, som är markerade på översiktskartorna. Delområdena är samlade på två Google-kartor. Bilderna är sorterade på delområdena, en sida per delområde.

Välj område i menyn. De gårdar där det finns gamla eller nya foton på finns med på sidorna. Här görs uppdateringar kontinuerligt när bilder kommer fram eller när nya bilder tas.

Översikt Översikt

Bilderna är fotograferade av webbredaktören eller kommer från andra källor. Anna Nordqvist har också bidragit och Anders Olsson har tagit ett flertal av de nyare bilderna. Det kan ses på märkningen av bilderna.

Digitala kartan del 1
Område 1-10, den norra delen (Kalltjärn utanför kartbilden)

Digitala kartan del 2
Område 11-17, den södra delen

Område 13, Överbyn

Området gör verkligen skäl för namnet. Det ligger överst på en kulle vid södra infarten till Järbo. Förr gick vägen upp dit och svängde sedan ner i en brant backe mot Kvarnåker.

gårdsnamn 3. Blankas / Soldat Blank

gårdsnamn 6. Mosters / Hagströms

gårdsnamn 9. Skräddars, foto 2018. I samma släkts ägo sedan 1590. Gårdsnamnet sedan 1700-talet av skräddaren Olof Hansson.

gårdsnamn 9. Skräddars, foto okänt år från Catarina Grengby, trettonde generationen. Huset byggt 1880.

gårdsnamn 10. Bengts Lassas

Denna sida uppdaterad 2020-01-19

EFTERLYSNING

Vi saknar bilder på flera gårdar. Om du har bilder som Hembygdsföreningen kan få använda, tag gärna kontakt. Det kan vara gamla eller nya bilder.

Inom område 13 saknas bilder eller andra uppgifter om följande gårdar:

1. Halvars / Frodigs
2. Tellfälls
4. Svens / Vestmans
5. Mårtens / Soldat Wall (Pipare)
7. Bengts Ollas
8. Göras
11. Erkas
12. Jons
13. Rosens / Erik Pers
14. Anders Jöns
15. Gustavs