Mönster och beskrivningar

De mönster som presenteras här hänger ihop med dräkter som visas i projektet. Mönstren är inte alltid helt överensstämmande med visade plagg.

Mönstren och beskrivningarna är skannade från originalen och lagrade som pdf-filer. Filerna kan laddas ned till din egen dator och de kan skrivas ut i valfri storlek, beroende på vilken skrivare man använder. Det betyder att mönster kan skalas upp för att underlätta användning. En del mönster är ritade på rutat papper, vilket förenklar manuell skalning.

Vi har också gjort ett antal nya mönster, vilket tydligt syns på deras utformning och även är kommenterat i listan.

Mönstren får användas fritt för personligt bruk, men inte i kommersiellt syfte.

QR-kod

Du som tycker att de här sidorna och mönstren är inspirerande och användbara får gärna lämna ett bidrag till föreningens arbete. Du kan skicka valfritt belopp med Swish till nr 123 133 68 66 (eller skanna bilden) eller till föreningens Bankgiro 5948-0152. Ange "Folkdräkter" som information.

Det är många människor som har bidragit till vårt arkiv. Genom stöd från Leader Gästrikebygden i detta projekt har det blivit möjligt att göra denna skatt tillgänglig för allmänheten. Men vi behöver ständigt underhålla den för att den ska bevaras.

Allmänt

Dräkterna används på olika sätt och i olika kombinationer under året. Det är kyrkoårets helger som bestämmer mycket. Det här dokumentet är en liten lathund för hur helgerna under kyrkoåret benämns, vilken liturgisk färg som gäller och hur helgerna räknas i förhållande till dräktbruk.

Schema för kyrkliga helger och dräktbruk i Ovansjö

Äldre mönster är gjorda för personer med annan kroppsbyggnad än vi i allmänhet har i dag. Därför måste de oftast anpassas. Den här skriften från Svenska Ungdomsringen för bygdekultur ger många råd och tips om hur man går tillväga.

Mönsterförändring

Några mönster har ritats om med stöd av äldre plagg för att göra dem tydligare och mer lättlästa. Detta arbete har utförts av Madelene Dahlberg.

Mönster

Mönstren är grupperade för att vara lättare att hitta. Numreringen är preliminär och enbart avsedda för arbetet. Bilderna som visas är hämtade ur mönstren som är välgjorda och detaljerade.

Halskläde nettelduk

Fläbblivstycke

Förkläde

Kjol

Ovansjö överdelssärk

Överdel korsstygn

Ovansjö mansväst

Bröllopsskjorta

Skjorta med kedjesöm

Nytryck av tyger från bevarade plagg

Nytryck av tyg går att göra via t.ex företaget https://se.contrado.com/, se exempelbilden nedan för hur man går till väga. Du väljer tygsort och går sedan vidare via knappen för "starta design".

Nytryck av tyger

Kattun med blomranka, 19 cm (Annandagslivstycke)

Kattun moln 4cm

Nytryck av tyger