Järbo Bryggeri

Järbo Bryggeri var i sin begynnelse ett av arton svagdrycksbryggerier i västra Gästrikland. Svagdricka var då den stora produkten som måltidsdryck och bryggerierna var till stor del lokala. Det var Elof Olsson som startade verksamheten 1931 i Kvarnåker. Han hade alltså stor konkurrens, men det sporrade också.

Hur går det till att göra svagdricka? Den består av vatten, malt, humle, sackarin och sockerkulör. Detta ska kokas i två timmar i en stor panna (3 200 liter), sedan kylas innan brygden tappas över till ett annat kärl för att jäsa i tre dygn innnan den tappas på flaska. Förr var det också stora träkaggar, upp till 80-liter, men senare blir det 10-litersflaskor.

Efterfrågan var förr störst på sommaren, vid slåttern, senare försköts tyngdpunkten mot julen.

Det här kan läsas i ett klipp från 1968. I början hade Elof en bryggare anställd, men då skötte han verksamheten själv bortsett från distributionen som sker med fyra bilar. Utöver den egentillverkade svagdrickan distribuerar man läsk och pilsner.

Konkurrens lockade Järbobo starta eget ... (1968)

Bertil Olsson Bertil Olsson, son till Elof Olsson, kollar flaskorna i kylen (1975)

1970 tog sonen Bertil över verksamheten. Då hade antalet svagdrickatillverkare minskat till två, en i Järbo och en i Ockelbo. Det är en ganska arbetsintensiv verksamhet med mycket manuell hantering. Inte särskilt lönsamt alltså.

Ett annat problem som man brottas med är flaskorna. Det går inte att köpa nytillverkade 10-litersflaskor i Sverige! Det kommer nästan inga i retur. De är eftertraktade som antikviteter.

Far och son Olsson Elof och Bertil Olsson i bryggeriet (1978)

Efterfrågan har minskat mycket. Det blir normalt en brygd varannan veckan vid den tiden. Till jul blir det fyra - fem bygder. Det är stor skillnad mot förr.

1979 kan vi läsa att Järbo Bryggeri slutar att distribuera till hushållen. Nu säljer man till butiker och andra större kunder. Flaskorna är på 5 eller 2 liter och på etiketterna kan man även läsa juldricka eller julbrygd. Men tillverkningen fortsätter ännu några år, i minskande omfattning.

etikett Lättbrygd

etikett Juldricka Svagdricka

etikett Julbrygd

porträtt Oskar Elof Olsson

Det här är de tidningsklipp jag letat upp hittills i Hembygdsföreningens arkiv. Letandet fortsätter.

En liten sidohistoria som publicerats här tidigare är om bryggarbilen som hamnade i Jädraån.

Yllefabriksbron och bryggarbilen m.m.

2019-09-05 förstördes byggnaden genom brand. Det var tänkt att under hösten göra en fotodokumentation av lokalerna invändigt; det blev bara en bild av huset utvändigt.

f.d. bryggeri Bild från maj 2019

Länkar till klipp angående branden 2019:

Birgitta växte upp i bryggeriet ...

Carl-Herman väcktes av brandbilarnas blåljus ...

Alla som har något bidrag att lämna är välkomna att höra av sig till red@jarbohembygd.se.

Sidan uppdaterad 2019-09-11