vinjett

Hembygdsföreningens webbarkiv

Föreningen ha under årens lopp haft många olika arrangemang som samlat mycket folk. I det här arkivet har vi bilder från de senaste årens verksamhet. Det finns mycket i klippböckerna som väntar på att publiceras.

broar I arkivet finns också material från föreningen Ytterbyns Bygdeforskare som i huvudsak dokumenterat Ytterbyn under många års arbete. En arkivversion av deras webbplats har flyttats hit.

Vi kommer också att avända en del av det bildmaterial som samlats in.

Midsommarfirandet

Traditionellt har midsommar varit en stor högtid för Hembygdsföreningen. Vi har bilder sedan 2008. Här är en översikt med länkar.

Bildgallerier 2008 - 2022

Nationaldagsfirandet

Firande av nationaldagen återupptogs 2013 efter lång tids uppehåll med en liten trevlig bakelse. Översikt med länkar till bilderna.

Bildgallerier 2013 - 2022

Övriga evenemang

Hembygdsföreningen har under åren haft många olika evenemang. Här finns bildsidor för några.

Julmarknad
Byvandring
Hembygdsdagen

Ytterbyns Bygdeforskare

Föreningen har under 20 års tid samlat mängder av material om Ytterbyn.

Ytterbyns Bygdeforskare

Arkeologiska fynd

En stenåldersboplats över 9000 år gammal hittades och grävdes fram 2011.

Arkeologisk utgrävning

Järbo 100 år / Järbo 1997

En film från kommunens 100 års-jubileum och en från 1997.

Järbo 100 år på YouTube
Järbo 1997 på YouTube