Hela historien om Sveriges sämsta fotbollslag

Arbetarbladet Det var Arbetarbladet som lördagen den 11 oktober 1980 arrangerade Årets match i fotboll. Bakgrunden var att Järbo GIK, godtemplarnas fotbollslag, skrev in sig i fotbollshistorien genom förlora mot Jädraås AIK och därmed få sin 79:e seriematch med förlust. Det värmländska Brattfors IFK hade tidigare lett bottenligan med 78 förluster.

Arbetarbladet 1980-09-30

Tidningarna fylldes av reportage långt före matchen och spänningen drevs upp med vadslagning med mera.

GIK:s lagledare var Berndt "Gubben" Carlsson sa som alltid inför matcherna de senaste fyra förluståren:
"Vi spottar ut snuset och lägger motståndaren på rygg!"

Arbetarbladet Här några fler av tidningsartiklarna som kom före matchen.

"Vi ska göra värmlandskorv av brattforsarna"

Botten upp! Järbo vinner

"Mina grabbar är heltända"

Det verkade som om hela samhället laddade upp inför matchen, till hälften på allvar och hälften med en glimt i ögonvrån.

Röster från folk

"Gubben" beskriver sig själv som en av de tusentals inom idrotten som och arbetar ideellt och oavlönat med en passion för att göra en social insats. Han ställer helhjärtat upp för sitt lag och för grabbarna, en person som det borde finnas flera av.

Tidningsrubriker

Nå, hur gick det i matchen då? Resultatet skrivs inte ut här i texten. Ni får läsa igenom klippen, men så mycket kan väl avslöjas som att GIK försvarade sin plats väl.

Historien kom även med i rikspressen och Järbo GIK fick sina "15 minuter av berömelse", som det heter i dessa dagar.

Till och med i Expressen...

Men där klarade inte reportern att skriva rätt lag. Järbo GIK ska det ju vara!

Järbos målvakt fick bita i gräset

Tabellen talar sitt tydliga språk

Men skam den som ger sig! Järbo GIK fortsatte att kämpa och lyckades såsmåningom bärga åtminstone en poäng. Det hände i en match mot Stensätra knappt ett år senare. Matchen slutade 1-1 och det var den första seriepoängen på tre år.

Uppdaterad 2017-05-12