Holken, Holkan och UG - och dess föregångare

Innan vi kommer till Holkan måste vi börja med en frisersalong. Jo, det var frisör Hedberg som på 1930-talet uppförde huset med adress Kungsforsvägen 18 (granne med Folkets Hus). Där var det också en "schackklubb" på lördagarna. Han hade tidigare haft verksamheten på Köpmangatan (nuvarande Oppsättarvägen).

Omkring 1950 såldes fastigheten och Sundells Möbler i Sandviken öppnade en filial. Det äventyret varade några år. I början/mitten av 50-talet öppnade Svea Liljestrand från Hälsingland (Färilatrakten) ett kafé och senare en minigolfbana.

Sveas Café Bilden av huset med kaféet är från Torbjörn Lindberg vars moster Svea var den som drev rörelsen. Hon och Torbjörns mamma Vilma hade pressbyrån under några år på slutet av 1940-talet. Bilden är tagen av Karl Erik Lindberg från Norrby, Torbjörns pappa.

Redan på Sveas tid öppnades en en korvkiosk i en ganska primitiv byggnad på tomten. Den drevs av Bengt Lindfors, "Garvar Bengt", som kom från Torsåker.

Kaféverksamheten övertogs av Tora 1963(?). Hon var gift med korvhandlaren Helge som fortsatte med korvkiosken. Nästa i ordningen verkar vara Svea Bohlin, som sen flyttade till Kungshatt, puben, på andra sidan Kungsforsvägen. Senare tog Astrid (?) och Toras son över i nr 18, i slutet av 60-talet. Årtalen något osäkra.

Ungdomarnas perspektiv är inte så vanligt vid den här tiden, men börjar under 1960-talet komma mer och mer i fokus.

Järbo har små ungdomsproblem (1963)

Senare kommer flera artiklar om ungdomar. Den stora frågan är vad ska man göra på fritiden? En del menar att om inte kommunen gör något så får man göra något själv - ett diskotek, till exempel

Nöjestorkan har lättat ... (1969)

Varför bygger inte Järbo kommun en ungdomsgård? (1969)

Sveas Café Caféhäng var det som gällde på 1960-talet. I det här reportaget beklagar sig ungdomarna att det inte finns något annat att göra än gå på café. Texterna är lite oklara om vilket eller vilka caféer som fanns. Troligast är att det bara finns ett ("ungdomscafé"). Och sen kom nog puben Kungshatt.

En vanlig onsdagkväll i Järbo (1970)

Politikerna tyckte att Järboungdomarna inte var sämre lottade än andra.

Under 60-talet bedrevs ungdomsverksamhet huvudsakligen inom olika föreningar; religiösa, politiska och inom idrott och kultur. 1969 fick flera av dessa föreningar lokaler i Kyrkskolan då skolan flyttades till den nya Gullhedskolan.

Järboskola blir ungdomslokal (1969)

Holken I mitten av 70-talen började ungdomsverksamheten i huset under namnet Holken. 1980 anställdes en förståndare på halvtid.

Ungdomar möblerar sin egen gård (1976)

Holken får föreståndare och breddar verksamheten (1980)

Föreståndaren ser till att lokalerna rustas upp. Även pensionärerna får tillgång till dem för viss verksamhet.

Holken, flaggskepp bland fritidsgårdar (1981)

Många ungdomar ställde upp och arbetade frivilligt med rusten.

Nu är 'Holken' rustad (1982)

Under 1986 var man utsatt för skadegörelse som kostade en hel del pengar och det var rent av tal om att slå igen. Men det redde tydligen upp sig - i varje fall för tillfället.

Holken Holken får en chans till (1986)

Nu vankas nya bullar på holken (1986)

Huset förstördes vid en brand i oktober 1986. Tidningsrubriken antyder att den var anlagd.

Branden i fritidsgården i Järbo var anlagd? (1986)

Resultaten blev att huset revs och Holken blev hemlös.

Holken i Järbo ska rivas (1986)

Redan ett drygt år senare kunde verksamheten flytta in i Folkets Hus och kallades sedemera för "Holkan".

Nya lokaler för Järboungdomar (1988)

Efter branden har tomten varit obebyggd och den ägs av Sandvikens kommun. Föreningen Omställning Järbo har sedan 2013 ett tillsvidareavtal om att nyttja området för odling med mera.

Holkan 1991 och 92 är det lite av kris i verksamheten. Ungdomarna vill ha bättre lokaler men föräldrarna är måttligt intresserade. 1993 hade situationen löst sig efter ett års uppehåll. Föreståndare är Ywonne Sköld.

Holkan ska flytta ... (1992)

Samling på Holkan igen (1993)

Under 1994 verkar det ha varit lite turbulent, eller vad sägs om dessa motsägelsefulla rubriker i tidningarna.

Nu stängs Holkan i Järbo (1994)

Ryktet ljuger Holkan lever och mår bra (1994)

Det verkar som om Holkan överlevde.

Så börjar vi närma oss nutiden men det är fortfarande ett glapp som vi hoppas kunna fylla.

UG 2005-2007 drevs Ungdomsgården i Folkets Hus regi och med Marianne Åsberg som föreståndare. I januari 2008 flyttar verksamheten till lokaler i Kyrkskolan och det är Järbo Föreningsallians som blir ny huvudman.

Äntligen en egen fritidsgård igen

Lagom till sommaren 2012 flyttar ungdomsgården tillbaka till Folkets Hus och firar med stort tårtkalas. Av Cibes får man en stor summa pengar till verksamheten.

Järbos unga får 205 000 (Arbetarbladet)

Och där är man fortfarande kvar, men från hösten 2017 i ny regi igen. Nu är det Järbo IF som ansvarar, men Marianne hänger med som föreståndare.

Historien fortsätter.

Källor:
Samtal med folk som "var med" och redovisade tidningsklipp. Mejl och foto från Torbjörn Lindberg.

Uppdaterad 2018-02-14