vinjett

Ytterbyns Bygdeforskare

ybf Under cirka 20 års tid har en grupp engagerade personer ägnat sig åt att dokumentera människor och liv i Ytterbyn, en av de äldsta delarna av Järbo.

I år, 2018, har föreningen beslutat att lägga ner sin verksamhet, men allt material överlämnas till Järbo Hembygdsförening för att förvaltas och göras tillgängligt.

Den webblats som föreningen använde under många år har sparats som den såg ut vid nedläggningen, men den uppdateras inte. En del kommer att infogas i Hembygdsföreningens webb.

Ytterbyns Bygdeforskares webb (arkiverad)

Dokumentation

Föreningen har hållit sina möten i Bygdegården där man 2005 visade samlingen av dokument och föremål.

Skolan

Nuvarande Bygdegården var ursprungligen en skola. Många av de gamla skolfotona finns kvar och personerna identifierade.

Kartor

Det finns många gamla kartor som Bygdeforskarna har gått igenom.

CD med arkivmaterial

Bygdeforskarna har sammanställt en del av dokumentationen i digital form som det kan gå att få tillgång till.

Sidan uppdaterad 2018-07-05